Guia docente 2014_15
Facultade de Belas Artes
Grao en Belas Artes
 Materias
  Proxectos gráficos dixitais
   Bibliografía. Fontes de información
Brunner, Felix, A HANDBOOK OF GRAPHIC REPRODUCTION PROCESS., Vertag. Editeur.,
Carr, F, A Guide to screen Process Printing, Studio Vista,
Castro, Kako, Mapas invisibles para una gráfica Electrónica. De la huella impresa al grabado con luz, Ed. Comanegra,
Castro, Kako y Soler, Ana, Impresión piezoeléctrica, la estampa inyectada. Algunas reflexiones entorno a la gráfica digital., Ed. Bitácora,
Esteve Botey, Francisco, Historia del Grabado, Clan,
Hayter, S. W., ABOUT PRINTS, Oxford University Press,
Ivins, William, Imagen impresa y conocimiento: Análisis de la imágen prefotográfica., Gustavo Gili,
Johnson, U. E., American Prints and Printmakers, Doubleday & Co.,
Krauss, Rosalind, El inconsciente óptico, Ed. Tecnos,
Pastor Bravo, Jesus, Electrografía y Grabado, caja de Ahorros Vizcaína,
Vives, Rosa, Del Cobre al Papel, la imagen multiplicada, Icaría,
FLUSSER, VILEM, Into the Universe of Technical Images, Electronic Mediations,
Giovanni Sartori, Homo Videns, La sociedad Teledirigida, Taurus,
Dough Aitken, Broken screen, Expanding the image Breaking the narrative, D.A.P Dist. ARt.Pub.,

BIBLIOGRAFÍA

 

 

ABOUT PRINTS. S. W.Hayter London: Oxford University Press. 1962

 

ADHESIVES GUIDE, RESEARCH REPORT M 39. Hurol, Joyce. British Scientific Instruments Research Ass. London. 1959.

 

A HANDBOOK OF GRAPHIC REPRODUCTION PROCESS. Brunner, Felix. Vertag. Editeur. Basilea. 1962.

 

A GUIDE TO SCREEN PROCESS PRINTING. Carr, F. Studio Vista. London. 1961

 

AMERICAN CRAFT MUSEUM. MAKING PAPER. NEW YORK: AMERICAN CRAFT CUNCIL & INTERNATIONAL PAPER CO. Carriage House Press. 1981

 

AMERICAN PRINTS  AND PRINTMAKERS. Johnson. U.E. Doubleday & Co. 1980

 

ARTE DE HACER PAPEL SEGÚN LA PRÁCTICA EN FRANCIA Y HOLANDA, EN LA CHINA Y EL JAPÓN.  De la Lande. Espasa Calpe. Madrid. 1968.

 

ART AFTER MODERNISM: RETHINKING REPRESENTATION. WALLIS, BRIAN.NEW YORK.: THE NEW MUSEUM OF CONTEMPORARY ART, IN ASSOCIATION WITH DAVID R.GODINE, PUBLISHER, BOSTON. 1984

 

ART AND ITS OBJECTS. Vollheim R. Harmonsworth. 1970

 

ATELIER 17. Moser Joann. Madison : University of Wisconsin, 1977

 

BASIC PRINTMAKING TECHNIQUES. Bernard Toale. Davis Pub. Inc. Worcester Massachusetts. 1992

 

COMMITTED TO PRINT. SOCIAL AND POLITICAL THEMES IN RECENT AMERICAN PRINTED ART. Exhibition catalogue. MOMA N.Y. Jan 31-Apr 19. 1988

 

CONTEMPORARY BRITISH ART IN PRINT: The Paragon Press. 1986-95. Exh. Catalogue.

 

CREATIVE LITHOGRAPHY AND HOW  TO  DO IT. Arnold, Grant. Ed. Dover. New York.1964

 

DE LA MENTE Y OTRAS MATERIAS. Goodman, Nelson. Visor Dis. S.A. Madrid 1995

 

DEL COBRE AL PAPEL. LA IMAGEN MULTIPLICADA. Vives, Rosa. Icaría, Barcelona.1994

 

DEL ARTE OBJETUAL AL ARTE DE CONCEPTO. Simón Marchán Fiz. Akal. Madrid. 1974.

 

DICTIONAIRE TECHNIQUE DE L’ESTAMPE. Beguin. A.Bruxelles. 1977.

 

DOYLE, W. Classroom task and students abilities. en Peterson, P y Walberg, H research on teaching. B erkeley: McCuchan Pub. Co.

 

DONALD SULTAN. A PRINT RETROSPECTIVE.  Barry Walker. Rizzoli, New York. 1992

 

EL ARTE DEL SIGLO XV. DE PARLER A DURERO. Jan Bialostocki. Ed. Itsmo. Madrid 1998.

 

ELECTROGRAFÍA Y GRABADO. Pastor Bravo, Jesus. Caja de Ahorros Vizcaina. Bilbao. 1989.

 

El ESPACIO DE EINSTEIN Y EL CIELO DE VAN GOGH. L. Le Shan y H. Margeneau. Ed. Gedisa. Barcelona 1985

EL GRABADO EN LA ILUSTRACIÓN DEL LIBRO. Fco. Esteve Botey. Ed. Doce calles. II tomos.Madrid.1996

eL FIN DE LA MODERNIDAD. Gianni vattimo. Gedisa ed. Barcelona 1997

 

El inconsciente Óptico.Rosalind Krauss . Ed. Technos 1997

 

ENTRE EL VER Y EL PENSAR. LA PINTURA Y LAS ESCRITURAS PICTOGRÁFICAS. Jorge Elliot. Fondo de Cultura Económica. Madrid. 1976

 

ESCRITOS DE ARTE DE VANGUARDIA. 1900-1945. Angel Gonzalez García. Francisco Calvo Serraller, Simón Merchán Fiz.  Ed.Itsmo. Madrid 1999.

 

ESTAMPADO Y PRENSADO A MÁQUINA. Billigmann.J y Feldman. H.D.. Barcelona. 1972

 

ESTÉTICA Y HERMENÉUTICA. Hans.Georg Gadamer. Ed. Technos . Madrid 1996

 

ESTÉTICA DE LAS PROPORCIONES. Matila C. Chyka. Poseidon.Barcelona 1983

 

ETCHING ENGRAVING AND INTAGLIO PRINTING.  Gross. Anthony. Londres 1970

 

ETCHING AND ENGRAVING. Buckland, J.  New York, 1973

 

ETCHING. Edmonstron, L. New York. 1972

 

ETCHING AND ENGRAVING. Chamberlain Walter. London . Thames & Hudson, 1977

 

FIRST IMPRESIONS. EARLY PRINTS BY FORTY SIX CONTEMPORARY ARTISTS. ElizabethArmstrong. Hudson Hill Press. New York. 1989

 

FOTOCROMÍA BÁSICA. Astrua, M. Ed. Don Bosco. Barcelona 1982.

 

FRANCISCO DE GOYA EN LA CALCOGRAFÍA NACIONAL. Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Madrid. 1990

 

GALVANOTECNIA Y GALVANOPLÁSTIA. Blum, W. y Hogaboom, G.B. Compañía Editorial Continental. México. 1964

 

GENETIC EPISTEMOLOGY.  Jean Piaget. New York. 1972

 

GEORG BASTELITZ. GRABADOS. Lewison /Mason.IVAM. Valencia.1991

 

GRABADO EN MADERA Y TÉCNICAS AFINES. Chamberlain Walter. De. H. Blume Madrid 1988.

 

GRAVURE AU CARBORUNDUM.  Goetz, H. Maegt editeur. Paris. 1981

 

HERMENÉUTICA Y ACCIÓN. Compilación de Lluis Álvarez. Junta de Castilla y León. Consejería de Educación y Cultura. 1999

HITCHCOCK, G & HUGHES,D. Research and the teacher. London: Routledge.1989

 

HISTORIA DEL GRABADO. Francisco Esteve Botey. Madrid. Clan D.C. 1993

 

HISTORIA DEL GRABADO EN ESPAÑA: Antonio Gallego. Cátedra. Madrid.1990

 

IMAGEN IMPRESA Y CONOCIMIENTO: ANÁLISIS DE LA IMAGEN PREFOTOGRÁFICA. Ivins, Wiliam M. Gustavo Gili. Barcelona. 1975

 

IMPOSTURAS INTELECTUALES.Alan Sokal y Jean Bricmont. Paidós Ibérica. Barcelona 1998

 

INK TECHNOLOGY FOR PRINTERS AND STUDENTS. AAPS E.A. Vol. 1 New York. Chemical Publishing Co. 1964.

 

INNOVATIVE PRINTMAKING. THE MAKING OF TWO. ANDTHREE- DIMENSIONAL PRINT AND MULTIPLES. Newman. T. R.Crown Pub. New York. 1977.

 

INNOVATIVE PRINTMAKING. Newman Thelma. New York: Crown Publishers 1977.

 

INTAGLIO PRINTMAKING TECHNIQUES.  Leaf, Ruth. Watson-Guptill Pub. New York. 1976

 

INTAGLIO SIMULTANEOUS COLOR PRINTMAKING: SIGNIFICANCE OF MATERIALS AND PROCESSES. N. Krishna Reddy. Albani State University of New York Press. 1988

 

LA ESTRATEGIA DE LA ILUSIÓN. U. Eco. Ed. Lumen. Barcelona. 1996

 

LA ESTRUCTURA AUSENTE. U. Eco. Ed. Lumen. Barcelona 1994

 

LA GRAVURE ORIGINALE AU XXE SIECLE. Jean Adhemar. Aimery Somogy ed. Paris 1967.

 IMPRESIÓN PIEZOELÉCTRICA. LA ESTAMPA INYECTADA. ALGUNAS REFLEXIONES ENTORNO A LA GRÁFICA DIGITAL. Coord. Kako Castro y Ana Soler. Ed. Bitácora. Barcelona 2006. ISBN

 

LA MODERNIDAD COMO ESTÉTICA. Instituto de Estética y teoría de las Artes. Madrid. 1993

 

LA PRODUCCIÓN SOCIAL DEL ARTE. Janet wolff. Ed Itsmo.Madrid 1997

 

LA SENDA EXTRAVIADA DEL ARTE. F. Calvo  Serraller. Mondadori. Madrid. 1992

 

LES ORIGINES DU PAPIER, DE L’IMPRIMERIE ET DE LA GRAVURE. Paris: Editions de la Tournelle, 1935.

 

L'ESTAMPE, HISTORIE GÉNÉRAL DE LA GRAVURE. Laran, J. P.U.F. París 1959

LIGHTS AND PIGMENTS: COLOR PRINCIPLE FOR ARTISTS. Roy Osborne. New York: Harper & Row, 1980

 

LITOGRAPHIES GRAVURES ORIGINALES 1985. Maeght Editeur. Paris. 1985

 

LOS LÍMITES DE LA INTERPRETACIÓN. U. Eco. ed Lumen. Barcelona 1990

 

MAPAS INVISIBLES PARA UNA GRÁFICA ELECTRÓNICA. DE LA HUELLA IMPRESA AL GRABADO CON LUZ. Kako Castro. Ed. Comanegra. Barcelona 2007. ISBN. 978-84-935506-4.8

 

MATERIALES Y TÉCNICAS DEL ARTE. Hermann Blume Ediciones. Madrid, 1988

 

MEDINA, E. Didáctica e interacción en el aula. Cincel. Madrid 1988

 

MEDIUM PHOTOCOPY; CANADIAN AND GERMAN COPYGRAPHY. Brunet- Weinman, Monique. Ed Goethe Institut. Montreal. 1987.

 

MEZZOTINT: HISTORY AND TECHNIQUE. Carol Wax. London. Thames and Hudson. 1990.

 

NEW WAYS OF GRAVURE.Hayter S.W. Revised Edition. New York: Watson an-Guptil Publications Inc. 1982.

 

ORIGEN DE LA LITOGRAFÍA EN ESPAÑA. EL REAL ESTABLECIMIENTO LITOGRÁFICO. Jesusa Vega. Fábrica Nacional de Moneda y Timbre. Madrid. 1990

 

PAPERMAKING. Heller Jules. New York: Watson Watson-Guptil Publications. 1982

 

PAPERMAKING. THE HISTORY AND TECHNIQUE OF AN ANCIENT CRAFT. Dard Hunter. Dover Pub. New York. 1974

 

POSMODERNISM OR THE CULTURAL LOGIC OF LATE CAPITALISM. Frederic Jameson. New left Review. Oxford. 1984

 

PRACTICAL GUIDE TO ETCHING. Banister, Manly. Dover Publications. Inc. 1969

 

PRACTICAL PRINTMAKING. Louise Woods. Apple Press. London. 1996

 

PRINTS AND VISUAL COMMUNICATION. Ivins Mills William.New York. Da Capo Press, 1969

 

PRINTS AND PRINTMAKING. Griffiths, A. British Museum Pub. London.1980.

 

PRINTMAKING IN AMERICA: COLLABORATIVE PRINTS AND PRESSES 1960-1990. By Trudy V. Hamsen, David Mickenberg, Joann Moser, and Barry Walker. Evanston: Mary and Leigh Block Gallery, Northwestern University, and New York : Harry Abrams. 1995

 

PRINTMAKING TODAY. Heller Jules. New York. Henry Holt and Company Inc. 1958

 

PRINTMAKING TECHNIQUES. Julia Ayres. Watson-Guptill Pub. New York. 1993

 

PROCEDIMIENTOS DE TRANSFERENCIA EN LA CREACIÓN ARTÍSTICA. Pastor, Jesús/ Alcalá José. R. Serv. de Pub. de la Ex. Diputación de Pontevedra. 1997

 

PROGRESS IN ART. Suzy Gablik. Rizzoli. New York. 1977

 

¿QUÉ ES LA EDUCACIÓN ARTÍSTICA?  Fernando Hernandez. Asunción Jodar Miñarro y Ricardo Marín Viadel. Sendai. Barcelona. 1991.

 

SCREEN PRINTING. Kinsey, A. Watson-Guptill. New York. 1968.

 

SCREEN PRINTING. Nicholas Bristow. B.T. Batsford LTD. London 1994

 

SCREEN PRINTING. A CONTEMPORARY GUIDE.Biegeleisen, J. I. Dover Pub. New York. 1971

 

SENSORY EXPERIENCE AND THE FOUNDATIONS OF KNOWLEDGE. E. Craig. Synthese. New York. 1972

 

SERIGRAPHY: SILK SCREEN TECHNIQUE FOR THE ARTIST.Auvil, KW. Prettice Hall. New Jersey. 1965

 

SILK SCREEN PRINTING. Elliot, B. Oxford University Press. Oxford. 1971

 

SURREALIST PRINTS. Atlantis. Harry N. Abrahams ed. Inc. New York. 1997

 

TÉCNICAS DE GRABADO CALCOGRÁFICO Y SU ESPAMPACIÓN. Plá Jaume. Ed. Omega.

Barcelona 1986.

 

TECNICAS ADITIVAS EN EL GRABADO CONTEMPORÁNEO. Ramos Guadix, Juan C. Universidad de Granada, 1993

 

THE ART OF THE PRINT. Eichenberg, Fritz. Abrams pub. New York. 1976

 

THE BOOK BEFORE PRINTING. David Diringer. Dover Publ. New York. 1982

 

THE COLLAGRAPH PRINT. Bernard, David. Artist proof Vol.II Pratt Graphic Center. New York. 1962

 

THE COMPLETE BOOK OF SILK SCREEN PRINTING PRODUCTION. Biegeleisen, J. L. Dover Publications. New York, 1972,

 

THE  DEMATERIALIZATION OF THE ART OBJECT. Lucy Lippard. New York. 1973

 

THE  MEANINGS OF MODERN ART. Russell, J. New York. 1979

 

THE  MIND AND ART OF GIOVANNI BATTISTA PIRANESI. Thames and Hudson, London. 1978.

 

THE PRINT IN GERMANY. 1880-1933. Frances Carey and Anthony Griffiths. Trustees of the British Museum. London. 1984

 

THE TAMARIND BOOK OF LITHOGRAPHY: ART AND TECHNIQUES.Antreasian, Garo Z. & Adams Clinton. New York: Harry Abrams Inc. 1971

 

THE TRANSFIGURATION OF THE COMON PLACE. Arthur C. Danto. Harvard University Press. London. 1981

 

THINKING PRINT. Deborah Wye. The Museum of Modern Art, New York. Dist. Harry N. Abrams, Inc. New York. 1996

 

TRATADO DE SERIGRAFÍA ARTÍSTICA. Russ, Stephen. Blume. Barcelona. 1981

 

TRES MIRADAS SOBRE EL ARTE. Rafael Argullol.  Ed. Destino. Barcelona 1998

 

UN ENSAYO SOBRE GRABADO. Juan Martinez Moro.Creática Ediciones.1998

 

WOOD ENGRAVING: HOW TO DO IT. Simon Brett. Silent Books. SW Avesey, Cambridge CB4 5RA 1994.

 

XEROGRAFÍA: DOCUMENTAZIONE SULL'USO CREATIVO DELLE MACCHINE RANK XEROX, Munari, Bruno. Ed. Rank Xerox, Milan 1970

 

 

 

 

 

 

CATÁLOGOS, REVISTAS E MEMORIAS.

 

ANATOMIE DE LA COULEUR. L’INVENTION DE L’ESTAMPE EN COULEURS. Exhibition catalogue.  Bibliotheque Nationale de Paris. Feb. 27- May. 5, 1996)

 

EARLY ITALIAN ENGRAVINGS FROM THE NATIONAL GALLERY OF ART, WASHINGTON. Exhibition catalogue. National Gallery of Art, Washington 1983).

 

FIRST IMPRESIONS. EARY PRINTS BY FORTY SIX CONTEMPORARY ARTIST. Exhibition catalogue. Walker Art Centre, Minnesota June,9- sept-10, 1989)

 

LANDFALL PRESS. 25 YEARS OF PRINTMAKING. Exhibition catalogue. Milwaukee Art Museum 1996.

 

THIRTY FIVE YEARS  AT CROWN POINT PRESS: MAKING PRINTS, DOING ART. Exhibition catalogue: National Gallery of Art, Washington (jun- Sept. 1997)

 

THE CUBIST PRINT.Exhibition Catalogue. Santa Barbara University Museum. 1982

 

GENERACIÓN Y MANIPULACIÓN DE IMÁGENES A TRAVES DE LAS NUEVAS TECNOLOGÍAS ELECTROFOTOGRÁFICAS DIGITALES DE REPRODUCCIÓN. Alcalá, J.R. Memoria del primer congreso Nacional de Inverstigación en las Bellas Artes, Facultad de Bellas Artes de Madrid. Marzo 1988. Ps. 393-410

 

GERMAN RENAISSANCE PRINTS: 1490-1550. Giulia Bartrum. Exhibition catalogue. British Museum. 16 june- 10 Sept. 1995.

 

MODERN SCANDINAVIAN PRINTS. Frances Carey. Exhibition catalogue. British Museum. Jan. 24- Apr. 20 1997)

 

SEVEN MASTER PRINTMAKERS. INNOVATIONS IN THE EIGHTIES. Exhibition catalogue: MOMA New York. (May 16- August 13, 1991)

 

AMERICAN PRINTS. PROCESS AND PROOFS. Exhibition catalogue. Whitney Museum of American Art (November 25 – January 24 1982)

 

PARA JOSEPH BEUYS. 30 artistas internacionales en homenaxe a Joseph Beuys. Catálogo de la Exposición de grabados  Casa de la Parra  Santiago de Compostela.1994

 

PUBLIC AND PRIVATE: AMERICAN PRINTS TODAY. By Barry Walker. The Brooklyn Museum. 1986.

 

70sINTO THE 80s: PRINTMAKING NOW. By Clifford, S. Ackley. Boston Museum of Fine Arts, 1990.

 

THE UNIQUE PRINT. 70s. into THE 90s. By Clifford, S. Ackley. Boston Museum of

Universidade de Vigo            | Reitoría | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000