Guia docente 2014_15
Facultade de Belas Artes
Grao en Belas Artes
 Materias
  Procesos de investigación e creación
   Contidos
Tema Subtema
0. Introdución 0.1. BENESTAR E MALESTAR NA CULTURA. As orixes psicosociais da indagación creativa. Asco, medo, desexo.
0.2. LÍMITES DO SABER. Elaborar no límite del saber. A cuestión da verdade e a cuestión do real.
0.3. DISPOSICIÓN AO ENCONTRO. Desexo e obxecto. Motivación e método.
0.4. CREACIÓN E INVESTIGACIÓN. Definicións, diverxencias e confluencias.
Parte I. Arte e saber (a-s) I.1. COÑECEMENTO E TEORÍA DO COÑECEMENTO. Fundamentos de gnoseoloxía e epistemoloxía. Matrices de problemas e eixes metodolóxicos.
I.1.1. COÑECEMENTO E SUXEITO. Disciplinas alfa-operatorias e beta-operatorias. Alén da lóxica epistémica.
I.1.2. INDUCIÓN (fontes, métodos, falsación) e DEMARCACIÓN (campo, dogmática, verdade). Problemas fundamentais da epistemoloxía.
I.2. DIMENSIÓN COGNITIVA DA ARTE. Condicións gnoseolóxicas.
I.2.1. PSICODELIA. O sistema psíquico. Sinestesia e intelixencia.
I.2.2. PSIQHEURESIS. O psiquismo creador.
I.2.3. SABER (DESDE/DA) ARTE. (a) recursividade subxectual (I); (b) elaboración (ao redor) do real (R); (c) saber de 2º grao. Fenómeno paracultural (S); (d) integralidade factorial (RSI); (e) procesualidade radical; (f) funcionalidade integral; (g) adiscursividade / anaxiomática; (h) performatividade abdutiva.
I.3. A cuestión do real, a realidade e a verdade estética. A obra como evidencia e o mundo como representación.
I.3.1. ESTILO. Recoñecemento e argumento contra a simplificación.
I.3.2. PROCESOS TERCIARIOS DISTRIBUÍDOS. Campo e ámbito artístico. Teorías e metateorías.
Parte II. Procesos (creativos) e proxectos
(de investigación).
II.1. PROXECTO E PRODUCTIVIDADE. As mil facetas, avatares e aparencias do proxecto (“perverso polimorfo”) fronte aos obstáculos derivados da mímese das faces do proxecto: coherencia, rigor, consistencia, congruencia epistémica, os “efectos de verdade” investigadora…
II.1.1. XENEALOXÍA E CRISE DO PROXECTO MODERNO. Da intelixencia intencional ás ideoloxías do proxecto. Providencia, Deus, razón, historia, futuro, actualidade… Evolucións e transformacións..
II.1.1.1. Proxecto como apropiación e cultura: a domesticación do éxtimo (caos, asco, incerteza, pulsión…) e a invención da realidade. Proxecto de pasado: o recordo contra a memoria, a historia contra o mito. (b) Proxecto de presente: as evolucións do naturalismo como proxectos de realidade (naturalismos clásicos, modernos e posmodernos. (c) Proxecto de futuro: as promesas de felicidade como estratexias finalistas (eficacia, futuro, benestar, beleza, progreso…)
II.1.1.2. EFICACIA E EFICIENCIA. A propensión das cousas.
II.1.2. A arte desde a perspectiva do proxecto moderno. Da arte como proceso (experiencia) á arte como proxecto (investigación). A arte como ferramenta e medio. As malversacións da arte conceptual en relación á docencia e á investigación artística.
III.2. GRAMÁTICA DA IMAXINACIÓN.
III.2.1. DESEXO (motivación, causa) e OBXECTO (amplitude de campo, fixación de obxecto, a vivencia do incompleto)
III.2.2. MODO (experiencia singular) E MÉTODO (sistema de operacións)
III.2.2.1. INFORMACIÓN (manexo de fontes documentais) E FORMACIÓN (sistemas de visualización e desenvolvemento);
III.2.2.2. TRANSPIRACIÓN (esforzo improdutivo) E IGNORANCIA (abdución e uso de información faltante).
III.2.3. ATENCIÓN (conciencia) E FALSACIÓN (socialización).
III.3. PRAGMÁTICA DA INVESTIGACIÓN. Recursos, usos e contextos de investigación.
Parte III. Obstáculos creativos. III.1. RESISTENCIAS. Resistencias creativas e investigadoras:
III.1.1. Materiais (reais, económicas, espaciais, temporais).
III.1.2. Subxectuais (psíquicas, de conduta, caracterolóxicas, biográficas)
III.1.3. Contextuais (culturais, categoriais, epistemolóxicas)
III.2. INERCIAS. Modos de repetición. Arte e loucura; arte e cultura; arte e creatividade; arte e investigación.
III.2.1. Inercia primaria (pulsional): loucura
III.2.2. Inercia secundaria (cultural): normalidade
III.2.3. Inercia terciaria (contracultural): creatividade, transgresión e investigación como obstáculos creativos (I+D+I). Da creatividade como experiencia (ars) á creatividade como resolución de problemas (techné).
III.3. ARTES. Os obstáculos como ocasión e ingrediente. As resistencias como recursos. A transversalidade intersubxectiva dos tres estadios artísticos:
III.3.1. ARTE PRIMARIA. Sinthome. Desexo, síntoma, loucura, neotenia, etc. como métodos.
III.3.2. ARTE SECUNDARIA. Deconstrución. Creatividade histórica. A primeira lei da expresión poética: transgresión.
III.3.3. ARTE TERCIARIA. Ecualización. A segunda lei da expresión poética: asentimento.
Parte IV. A indagación creativa: arte e investigación. IV.1. CASOS DE ESTUDO. Procesos artísticos (Leonardo, Cezanne, Oteiza, Malevitch) e investigacións artísticas (modos de elaboración discursiva: de Dalí a Art & Language)
IV.1.1. “O burro por diante”. Presentación persoal.
IV.1.2. “A miña pequena sensación”: Cezanne
IV.1.3. “A experiencia, madre da ciencia”: Leonardo
IV.1.4. “A declinación da vida”: Camilla Claudel e Auguste Rodin.
IV.1.5. “Necesidade interior”: K. Malevitch
IV.1.6. “Ferramenta”: J. González
IV.1.7. “A experiencia do encontro”: P. Picasso
IV.1.8. “Técnica”: J. Beuys
IV.1.9. “Método paranoico-crítico”: S. Dalí
IV.1.10. “Propósito experimental”: J. Oteiza
IV.1.11. “Disposición” L. Fabro
IV.1.12. “Cordura”: L. Bourgeois
IV. 2. ARTE E INVESTIGACIÓN. Confluencias e diverxencias. Aporías da investigación. Lugar da arte na investigación. Lugar da investigación na arte. A arte como suxeito de coñecemento. Modelos de investigación artística.
Universidade de Vigo            | Reitoría | Campus Universitario | C.P. 36.310 Vigo (Pontevedra) | España | Tlf: +34 986 812 000